انجمن ایران کره

آسیب دیدن سلول های عصب کاملا رشدیافته، پیامدهای بازگشت ناپذیر و تغییردهنده ی زندگی بوسیله همراه دارد؛ برای اینکه وقتی تارهای عصبی بالغ می شوند، توانایی بازسازی پس از آسیب خواه بیماری را از دست می دهند. آزمایش های متاخر نشان می دهد که نحوه ی کوشا شدن اندکی از وسیله احیاکننده ی سلول عصبی - که پروتئینی است که پروترودین اشتهار دارد - می تواند اعصاب چشم را تحریک کند تا پس از آسیب مجددا رشد کنند.

با پژوهش های بیشتر، این دستاورد گامی به سوی درمان های آینده گلوکوم است که گروهی از بیماری های چشم هستند که با آسیب رساندن به عصب بینایی - که چشم را بوسیله مغز همواره می کند - باعث از مشت اعطا کردن شایعه می شوند. کیت مارتین، چشم پزشک دانشگاه ملبورن استرالیا، می گوید: «قبلا بازسازی ورید یقین غیر امکان پذیر بوسیله نظر می رسید؛ اما استیناف ما پتانسیل ژن درمانی را برای عمل این فرمان نشان می دهد.»مقاله های مرتبط:پژوهشی متجاوز امیدبخش: تداوی نابینایی بوسیله کمک ژن درمانینخستین آزمایش کریسپر انسانی بخاطر درمان نابینایی ارثی

البته پیش از این تماشاگر تکاپو هایی برای بازگرداندن بینایی موش ها و برخی نتایج امیدوارکننده بوده ایم. در سال ۲۰۱۶، دانشمندان با فعال کردن یک کلید نمو غیرفعال توانستند بخش کمی از سلول های گانگلیونی شبکیه را تو موش های بالغ مکرر رشد دهند و نشان دادند که سلول های جدید تو پشت چشم به سمت راست مغز متصل شده اند. قبل از آن، مطالعه ای داخل سال ۲۰۱۲ تا حدی سررشته ساده موش های جوان را پس از بازسازی اعصاب تو کامل طول مسیر بینایی بازیابی کرد. جدیدترین پژوهش درون این ماخذ هنوز در مراحل نخستین قرار دارد و روی دریافتن نکته سنج نحوه ی عملکرد پروترودین بخاطر حمایت از رشد سلول تمرکز کرده است. همیشه داشتن چند گزینه خوب است؛ از طرف هیچ تضمینی وجود ندارد که نتایج امیدوارکننده در مطالعات موش به درمان های مؤثر و بی خطری بخاطر آدم واژه شود.

دانشمندان در مطالعه ی جدید، سلول های خشمناک چشم را تحریک کردند تا پروترودین بیشتری تولید کنند تا ببینیدو آیا این امر به حراست از سلول ها در برابر آسیب و نوسازی پس از آسیب دیدگی کمک می بطی ء یا نه. پژوهشگران در آغاز تو سلول های رگ بینایی که در ظرفی کشت داده شده بودند، مدال دادند افزایش تولید پروترودین انگیزه تحریک بازسازی سلول های خشمناک می شود که به وسیله ی لیزر بریده شده اند. آکسون های دوک مانند آن ها نسبت بوسیله سلول های تیمارنشده، تو فواصل طولانی تر و در زمان کمتری احیا شدند.



یک آکسون احیاشونده و یک آکسون جاهل احیاشونده خلال ۱۴ ساعت از آکسوتومی با استفاده از لیزر. پیکان های سرخ در صفر شایسته کردن پس از جراحت، خال ی آسیب دیدگی را نشان می دهند و  پیکان های سفید سطر آکسون های احیاشونده را پشت می کنند

سپس موش های کبیر پایین تر ژن درمانی راحتی گرفتند (تزریق یمین به چشم) که دستورالعمل افزودن تولید پروتئین پروترودین را حمل می کرد. پس از چشم پوشی چند هفته، موش هایی که دچار آسیب رگ بینایی شده بودند و دون ژن درمانی فراغت اندوهناک بودند، نسبت به گروه کنترل سلول های تندخو شخص زنده بیشتری در شبکیه ی خود داشتند.

در آخرین آزمایش، دانشمندان بخاطر تأیید اثر محافظتی پروترودین تو ممانعت از اجل سلول های عصبی، از کچل شبکیه ی چشم موش استعمال کردند. آن ها ملتفت شدند تحریک تولید پروترودین تقریبا از نورون ها مراقبت کرده است و این شبکیه ها هچ کاهشی در نورون های خویشتن نشان ندادند. معمولا حدود نیمی از نورون های شبکیه ای که به این متد برداشته می شود، طی چند روز از بین می روند. وسلینا پترووا، دانشجوی علوم اعصاب دانشگاه کمبریج، می گوید: «استراتژی ما تکیه گاه به خشکی امدن کاربرد از ژن درمانی برای تحویل پروترودین بوسیله چشم است (رویکرد ژن درمانی اینک مورد استعمال ی بالینی استراحت دارد). ممکن است تداوی ما به عنوان روشی برای حراست از نورون های شبکیه در برابر اجل و نیز تحریک نمو مجدد آکسون های آن ها توسعه نمایان بطی ء.»

توجه به این مسئله عمده است که هنور با بازیابی شایعه بی نظیر فاصله ی یدکی داریم: بازسازی سلول ها درون ظرف آزمایشگاهی عالی است؛ اما از این آزمایش ها ملتفت نمی شویم آیا اگر به موش پروترودین بیشتری بدهیم، بینایی اش بازمی گردد. یکی از مراحل بعدی وارسی این موضوع خواهد حیات که آیا پروترودین در سلول های شبکیه انسانی زراعت شده نیز همان اثر محافظتی را دارد. دانشمندان منتشرکننده ی مقاله همچنین نیت دارند ببیند آیا می توان از همین تکنیک برای ترمیم نورون های آسیب دیده پس از آسیب نخاع استفاده کرد. پترووا می گوید: «وضع های درمانی مبتنی پیاده شدن این رویه، اغلب در مبنا درمان آسیب دیدگی نخاع نیز نتایج امیدوارکننده ای مدال می دهند. این امکان وجود دارد که اضافه تولید خواه فعالیت پروترودین بتواند برای تقویت بازسازی در نخاع آسیب دیده استعمال شود.»

این پژوهش در مجله ی Nature Communications منتشر شده است.بیشتر بخوانید:چگونه چاقی شما را درمعرض خطر کووید ۱۹ قرار می دهد؟اسپری بینی از ابتلا بوسیله عفونت کووید تو راسوی اهلی پیشگیری می کندجرم گوش ممکن است میزان استرس شما را نشان دهدهمه گیری ویروس کرونا داخل ایران از نگاه آمار و ارقام [بوسیله روزرسانی: ۱۷ آبان ۹۹]ادا تست کرونا در منزل با همکاری شهرداری و بسیج آغاز شد
  • ۹۹/۰۸/۱۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی