انجمن ایران کره

پژوهشگران مشغول پرورش اعضای مینیاتوری درون آزمایشگاه هستند تا بفهمند چگونه ویروس کرونای متاخر بدن را به نیستی می کشد. مطالعات ادا شده روی این اندام واره ها (ارگانوئیدها) مدال دهنده ی مطابقت پذیری ویروس درون حمله به نشریه های متنوع ازجمله ریه ، کبد، کلیه و روده است. همچنین، پژوهشگران در حال آزمایش داروها درون این بافتن های کوچک هستند تا ببینند این طور تداوی هایی ممکن است کاندیدایی بخاطر تداوی انسان باشد یا خیر.

پزشکان براساس بیماران علیل شده و کالبدشکافی می دانند SARS-CoV-2 می تواند اثرهای ویرانه کننده ای روی ارگان های مختلف بدن داشته باشد؛ اما هنوز مشخص نیست بخشی از این آسیب را مستقیما ویروس ابداع می کند یا شاگرد از عوارض ثانویه ی عفونت است.



بدنه واره های ساخته شده از سلول های مجرایی کبد انسان که با ویروس SARS-CoV-2 (سرخ) آلوده شده است.

چندین دسته از پژوهشگران در حال کاربرد از مطالعات ارگانوئیدی هستند تا علامت دهند ویروس بوسیله کجای بدن سیر و کدام سلول ها را عفونی می کند و چه آسیبی می زند.توماس افرث، متخصص زیست شناسی سلولی از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ می گوید: «زیبایی ارگانوئیدها این است که آن ها شبیه مورفولوژی واقعی بافت ها هستند.»

ویروس شناسان معمولا ویروس ها را با استعمال از خطوط سلولی خواه سلول های حیوانی کشت شده در ظروف آزمایشگاهی مطالعه می کنند. البته پژوهشگران می گویند این مدل ها عفونت SARS-CoV-2 را به انعام میزان سازی نمی کنند؛ زیرا که آنچه درون بدن رخساره می دهد، قرین سازی نمی کنند. نوریا مونتسرات، زیست شناس فنی درزمینه ی سلول های رادیکال از مؤسسه ی مهندسی زیستی کاتالونیا تو بارسلونا، می گوید ارگانوئیدها بهتر علامت می دهند SARS-CoV-2 با لیف انسان چه مربوط به طبقه کارگر و زحمتکش ادا می دهد. مونتسرات متقی است آن ها می توانند به شیوه ای پرورش داده شوند که محتوی چندین نوع سلول باشند و تو چندین هفته، به لباس نشریه حقیقی درمی آیند. همچنین، آن ها از مقیاس های جانوری مناسب ترند و نگرانی های اخلاقی مرتبط با آن مدل ها را به همراه ندارند.مقاله های مرتبط:نگاهی به نفوذ کردن ویروس کرونا جدید بر اعضای مختلف بدنویروس کرونا می تواند علت بروز دیابت در افراد سالم شودآنتی بادی ویروس کرونا احتمالا دوام کمی تو بدن دارد

بارت هاگمنز، ویروس شناس مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس هلند، می گوید مطالعات SARS-CoV-2 تو ارگانوئیدها ویژگی هایی دارد؛ زیرا آن ها تعامل میان اعضای مختلف بدن را منعکس نمی کنند؛ بنابراین، یافته های حاصل باید داخل مقیاس های حیوانی و مطالعات بالینی تأیید شود. یکی از بینش های پا بر جا نتیجه از مطالعه ی ارگانوئیدها این است که SARS-CoV-2 با سلول های سیستم تنفسی از مجاری فلکی فوقاتی پژمرده تا جگر ها چه موثر عمل می دهد. کازوئو تاکایاما، زیست شناس فنی درزمینه ی سلول های بنیادی از دانشگاه کیوتو در ژاپن، به همراه همکارانش ارگانوئیدهای برونشیال را با چهار جنس مختلف سلول ایجاد کردند که از سلول های لایه ی برونشیال خارجی یا بافت پوششی باریک شدند.

وقتی پژوهشگران ارگانوئیدها را با SARS-CoV-2 آلوده کردند، دریافتند ویروس عمدتا سلول های اساسی را شعار استراحت می دهد که سلول های موجود تو بافت پوششی (سلول های پایه ای) را بازسازی می کند؛ اما بوسیله آسانی به سلول های محافظ و ترشحی به نام سلول های کلاب وارد نمی شود. این آویشن که کار خود را روی سرور bioRxiv ارسال کرده است، زمان حال ترانه دارد این موضوع را تجسس نرم که آیا ویروس می تواند از سلول های پایه ای بوسیله دیگر سلول ها اشاعه نرم.

ویروس SARS-CoV-2 می تواند از مجاری فلکی فوقانی وارد شش ها و سبب نارسایی تنفسی شود که واقعه ی شدیدی از کووید ۱۹ است. شووی بینگ چن، زیست شناس سلول های عمده داخل پزشکی وایل کرنل در نیویورک، با کاربرد از ریه های کوچک در ظرف آزمایشگاه نشان داده است که برخی از سلول ها پس از عفونی شدن می میرند و اینکه ویروس تولید پروتئین هایی به اشتهار کموکین ها و سیتوکین ها را تحریک می کند که می توانند موجب آغاز پاسخ امنیت گسترده ای شوند.

بسیاری از افراد مبتلا بوسیله موارد جدی کووید ۱۹ نوعی خاصیت امن به نام تندباد سیتوکین را تجربه می کنند که می تواند کشنده باشد. چن نتایج خود را روی سرور bioRxiv ارسال کرده است. وی می گوید اینکه چرا سلول های ریه در بیماران می میرند، همچنان یک لغز است: آیا این پیوستگی بوسیله جهت آسیب ناشی از ویروس یا تخریب خودالقا شده یا براثر بلعیده شدن به مایه ی سلول های ایمنی است. سیاق چن بخاطر ساختن ارگانوئیدها از راه تاکایاما متفاوت بود. وی می گوید: «می دانیم این سلول ها می میرند؛ ولی نمی دانیم چگونه.»

چن به جای ساختن ارگانوئیدها با استفاده از سلول های بالغ، از سلول های بنیادی پرتوان استعمال کرد که می توانند به هر جنس سلولی تو بدن دگرگونی شوند. او اکنون داخل حال پرورش ارگانوئیدهای ریه با سلول های امنیت است و عقیده دارد ارگانوئیدهایی که به این شیوه تدریس داده می شوند، می توانند شامل گوناگون بیشتری از سلول ها باشند؛ اما نتیجه ی نهایی تکلیف کمتری دارد؛ بنابراین، ممکن است نمایانگر لیف کبیر نباشد.



ارگانوئیدهای روده ای انسان که به ویروس SARS-CoV-2 (سفید) آلوده شده اند.

ویروس SARS-CoV-2 از ریه ها می تواند بوسیله اندام های دیگر سرایت کند؛ اما پژوهشگران مطمئن نبودند ویروس دقیقا چگونه جا بوسیله جا می شود تا اینکه مونتسرات و همکارانش داخل ماه مه مطالعه ای تو مجله ی Cell منتشر کردند. در آزمایش های ادا شده روی ارگانوئیدهایی که از سلول های بنیادی پرتوان ساخته شده بود، آن ها علامت دادند SARS-CoV-2 می تواند اندوتلیوم (سلول های پوشاننده ی عروق خونی) را عفونی درنگ و سپس به ذرات ویروسی اجازه می دهد تا به خون نشت کنند و در سرتاسر بدن به گردش درآیند.

جوزف پنینگر، مهندس ژنتیک دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا و یکی از نویسندگان بررسی ی مذکور، می گوید گزارش های آسیب شناسی از عروق خونی آسیب دیده داخل افراد مبتلا به کووید ۱۹ نیز از این انگاره حمایت می یواش. بوسیله گفته ی پنینگر و مونتسرات، مطالعات انجام شده در ارگانوئیدها مدال می دهد که ویروس وقتی ملتفت خون می شود، می تواند بوسیله نعوظ مستقیم چندین ارگان ازجمله کلیه را عفونی بطی ء. اگرچه ویروس ارگانوئیدهای کلیوی را عفونی کرد و برخی سلول ها مُردند، پژوهشگران مطمئن نیستند این اتفاق علت مستقیم اختلال عملکرد کلیه است که داخل برخی بیماران مشاهده شده است.

بررسی ای دیگر در ارگانوئیدهای کبدی نشان عدل ویروس می تواند سلول های کلانژیوسیت مؤثر کنار تولید صفرا را عفونی نرم و از بین ببرد. بینگ ژائو، فنی زیست شناسی سلولی درون دانشگاه فودان در شانگهای چین، نتایج خود را تو روزنامه ی Protein
  • ۹۹/۰۴/۰۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی