انجمن ایران کره

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از «سبزینه»، مدرس دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران پارسا است کنار خلاف آنچه تقاضا می شود نه ملکه اصلاح شده اجنبی در کشور داریم و نه ملکه توافق شده ایرانی. از سوی دیگر ملکه هایی که به صورت قاچاق خبردار قلمرو می شوند، درجه ۲ و ۳ هستند و درصد بخشی ژن اصلاحی دارد.

غلامعلی نهضتی پاقلعه در مورد تاریخچه ابتدا سازش نژاد زنبور عسل گفت: توافق نژاد مبحثی است که از قدیم الایام بوده و بحث تازه ای نیست؛ به این معنا که از قدیم زنبورداران، کشاورزان و دامپروران بوسیله دنبال این بوده اند که افراد برترشان را برای تکثیر و تولید کاربرد کنند که این خود نوعی اصلاح محسوب می شده است. بعدها تیمار که داخل قلمرو مسائل علمی پیش آمد، رشته اصلاح نژاد و فراگیری های اصلاح نژاد تدریس می شد و کم کمتر نحو های دقیق تر و اکید تری را پیش بردند.

نهضتی پاقلعه افزود: در واقع از سال ۱۳۳۵ تا پیش از انقلاب ملکه های اصلاح شده اجنبی به ملک بیدار می شد و وارد کننده آن یا دولت حیات یا شرکت های خصوصی که زیر دید قضا و قدر این فرمان را ایفا می دادند که این ملکه های اصلاح شده که واقف می شد، چونی بیش بالایی نیز داشتند، ولی سپس از انقلاب این موضوع مطرح شد که خودمان تولیدکنندگان ملکه باشیم و به همین برهان جلوی واردات ملکه های ارامش شده گرفته شد، اما امروز می بینیم که ملکه های خارجی بوسیله رخ قاچاق و بدون طریق وارد ناحیه می شود. ملکه ایرانی و خارجی سازش شده در قلمرو نداریم

این فعال صنعتی زنبورداری تأکید کرد: در حال مهیا اصلاح زنبور عسل در کشور دچار بحران شدید است؛ چون از یک طرف زنبورهای ملکه از خارج قاچاق می شود که این ملکه ها نه قرنطینه هستند و نه کنترلی عارض می گیرد، از طرف دیگر بوسیله اصطلاح بدون هیچ حساب و کتابی با روش های غلط تکثیر و بین زنبورستان ها توزیع می شود. علاوه بر این شماره ای نیز از درس ملکه سود می برند؛ یعنی خودشان ملکه خودشان را تولید و افزودن می کنند که این اسلوب بسیار غلطی است، چون ملکه باید فقط از شیوه تشکیلات اصلاح ملکه تولید و افزایش شود.

نهضتی پاقلعه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر شاهد هستیم که موسسه تحقیقات علوم دامی کشور تقاضا می درنگ ملکه ایرانی تولید می کند، ولی با توجه به این که سال هاست با این مرکز انبازی داریم، تا به حال ندیده ایم که ملکه ای تولید کنند. به عبارت دیگر ملکه تولید می کنند، ولی چونی ندارد و سزاوار سرزنش نمایش و کاربرد محو. به این ترتیب می توان گفت در حال حاضر در کشور ملکه خارجی و ایرانی سازش شده نداریم.

وی در خصوص تبعات منفی ادخال ملکه های قاچاق بوسیله زنبورستان ها گفت: مسلماً با ورود زنبور به صورت قاچاق آن غصه از مراکزی که دارای مجوز نیست، هم بیماری و آلودگی متوجه کشور می شود، تیمار این که زنبورداران و زنبورداری گزند می بینند و میزان تولید عسل پایین می آید.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: کشورهای اجنبی ملکه های اصلاح شده تولید می کنند، اما قاچاقچیان نحوه کارشان این گونه است که از هر پنج ملکه ای که قاچاق می کنند، ۵۰۰ ملکه تولید می کنند.

نهضتی پاقلعه در پاسخ به این سوال که ملکه های اصلاح شده اجنبی چه تفاوتی با دیگر ملکه ها دارند، گفت: ملکه مصالحه شده دارای یک سری صفات اقتصادی عمده بهبود یافته است؛ به عنوان مثال نیش کم تر می زند و عسل بیش لطافت تولید می یواش. از لفظ دیگر اقدام زنبورهای مصالحه شده بهتر است و صنعتی محسوب می شود، تو نتیجه فرمان کردن با آن ها اسایش نم است.
  • ۹۹/۰۴/۱۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی