انجمن ایران کره

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، ابراهیم گله دارزاده مدیرعامل هیئت قانونگذاری تعزیه ایرانیان درباره وضعیت برگزاری مجالس تعزیه در ایام ماه محرم با توجه بوسیله شرایط کرونایی موجود در جامعه،  گفت:تعزیه یک گونه هنر آئینی است که صد ها در ایران سابقه دارد و بوسیله ویژه در ایام ماه محرم بی نهایت اجرا می شود و بسیاری از آدم حتی «نذر تعزیه» دارند. موضوع اجرای تعزیه فقط اجرای یک شکل نمایشی ازاله بلکه اجرای یک آئین اعتقادی است که انسان نذوراتی در این زمینه دارند.

وی دنباله داد: باید با توجه به مسائلی که تو خصوص ویروس کرونا امروزه حیات دارد، فکری بخاطر امکان اجرای تعزیه تو ایام ماه محرم بشود.

گله دارزاده یادآور شد: از قدیم تعداد مخاطبان مجالس تعزیه متجاوز بالا بوده و وقتی داخل زمان آئینی خود برگزار می شود، جمعیت وسیع ای به دیدنش می آیند. بوسیله همین دلیل تکیه قضا و قدر باریک شد که غصه ظرفیت مخاطب فوقانی داشته و غم چیز پهن آن از عریضی های تئاترهای امروز ارشد تر بوده بجای حجم این آئین نمایشی بسیار پشته است. به اندیشه همین ویژگی تعزیه معمولاً درون میادین بزرگ و فضاهایی که می توانسته میزبان حجم بالای جمعیت باشد، اجرا می شده است. شرکت در آئین نمایشی به مثابه دعا

این هنرپیشه عرصه تماشاخانه با اشاره به اینکه اجرای تعزیه درون فضای باز یک خصلت عتیق این آئین نمایشی است، بیان کرد: مخاطب تعزیه از طرف شرکت درون این آئین نمایشی را نوعی نیایش و عبادت می داند، سعی می کند همچنان که تو جمع صبر دارد، به خویشتن رجوع نرم و در تنهایی خود اشک بریزد و با مداحی تعزیه خوان سینه بزند. به نوعی مخاطب تعزیه با وجود اینکه در جمع صبر دارد نوعی خلوت را تجربه می کند.

مدیرعامل انجمن تعزیه ایرانیان تو ادامه سخنان خود تأکید کرد: فکر می کنم برگزاری تعزیه در ماه های محرم و صفر امسال اساساً خیر عزب اشکالی ندارد، بلکه ضرورتش متجاوز از پیش احساس می شود زیرا با اجرای این آئین نمایشی، می توانیم فضایی برای اجرا آئین های محرمی داشته باشیم که کاملاً با پروتکل های بهداشتی مطرح شده تو اجتماع امروز همسو باشد و فاصله گذاری اجتماعی نیز در آن رعایت شود.

گله دارزاده درباره رایزنی های ادا شده با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری مجالس تعزیه داخل ماه های محرم و صفر، اظهار کرد: گفتگویی با آقای قادر آشنا مدیرکل محترم هنرهای نمایشی داشته ایم و ایشان گفتند که از نظر دایره کچل هنرهای نمایشی رعایت پروتکل های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا بنیانی است و چنانچه می توان تو برگزاری مجالس تعزیه این پروتکل ها را تجلیل کرد و خطری مخاطبان و تعزیه خوانان را تهدید نکند، برگزاری مجالس تعزیه مشکلی ندارد.

وی با بیان امیدواری نسبت به اینکه وزارت بهداشت هم به برگزاری مجالس تعزیه توجه داشته باشد، گفت: ما حاضریم اگر لازم باشد در جلساتی با وزارت بهداشت شرکت کنیم و حتی برای برگزاری مجالس تعزیه ابلاغیه هایی را برای برگزاری مجالس تعزیه در ماه های محرم و صفر عرضه دهیم و از بانیان تعزیه خواهش کنیم تمهیدی داخل نظر بگیرند تا مردم بتوانند با رعایت بور گذاری مدنی به تماشای تعزیه بنشینند. ضمن اینکه معین البکاها و نیز فداکار ناظران از میان تعزیه خوان ها یا انجمن تعزیه ایرانیان می توانند آدم را در حفظ پروتکل های مدنی و تجلیل بور گذاری اجتماعی هدایت کنند.

مدیرعامل هم گذاری تعزیه ایرانیان داخل جزء دیگری از سخنان خویشتن تصریح کرد: نگاه ما این است که تعزیه باید و می تواند درون این شرایط اجرا شود. خیال می کنم باقی هنرهای سنتی ایران غم اگر به همان لباس سنتی اجرا شود، می تواند داخل شرایط فعلی راهگشا باشد. بوسیله عنوان مثال می تواند بخاطر کودکان سرانداز شب بازی و برای مخاطبان بزرگسال همچنین با حفظ فاصله گذاری اجتماعی در فضاهای باز و پارک ها پرده خوانی و نقالی اجرا شود. به داشته هایمان کم توجه هستیم

گله دارزاده با اعتراف اینکه ظرفیت فوقانی در نمایش های سنتی ایرانی حیات دارد، متذکر شد: متأسفانه به داشته هایمان کم توجهیم و اندیشه نمی کنیم اجرای ارائه های سنتی و آئینی راهی بخاطر فعالیت هنرمندان در شرایط فعلی است که مخاطبان نیز از این طرز های نمایشی متجاوز استقبال می کنند. شهرداری در این روزها و اعیاد سپری شده برنامه هایی را تو پارک ها و فضاهای متنوع برگزار کردند که فراوان غصه خوب بود ولی آیا نمی شد از حجم هنرمندان تئاتر و ارائه های آئینی و سنتی نیز استفاده می شد تا ضمن شغل زایی تو وضعیت باطراوت فعلی برای هنرمندان تئاتر، مخاطبان هم از این نمایش ها نصیب می بردند.

وی در فرجام سخنان خویشتن تأکید کرد: کم توجهی به مقوله تشریفات ریشه تاریخی در ایران دارد. ما مدام داشته های سنتی خود را پهلو می اندازیم درون صورتیکه پیشنهادات هنر سنتی ایران در شرایط کرونایی فعلی پیشنهادات اعلایی هستند که متأسفانه ما مدام بوسیله آنها بی توجهی می کنیم.
  • ۹۹/۰۵/۲۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی