انجمن ایران کره

روز گذشته، گزارش های متعددی در شبکه های اجتماعی منتشر شدند که مطالبه می کردند کد منبع جهیز عامل ویندوز ایکس پی مایکروسافت (Microsoft Windows XP) درون وب سایت 4chan فاش شده است. طبق گزارش ها کد عین ویندوز XP در یک لینک تورنت و سرویس اشتراک گذاری فایل Mega  پست شده است. در گزارشی دیگر اخبار شد ساعاتی پس از پراکندن اخبار اولیه، محققان افسون شده شروع به تجرید داده های رک شده کرده اند و نتایج اولیه مدال می دهند کد منبع موردبحث واقعا کد نسب ویندوز XP است. البته تاکنون فاش شدن کد منبع ویندوز XP بوسیله تأیید رسمی مایکروسافت نرسیده است.

فایلی که تو تورنت فاش شده ۴۲٫۹ گیگابایت ظرفیت دارد و گفته می شود حاوی کد منبع سیستم عامل ویندوز XP، ویندوز سید ۲۰۰۳ و ویندوز ۲۰۰۰ و برخی دیگر از کدهای منبعی است که پیش برنده دردسترس جمله استراحت گرفته بودند. درحال فراهم بوسیله طور دقیق صریح زدودن که تمامی پاره های کد عین ویندوز XP نمایان شده یا فایل ۴۲٫۹ گیگابایتی موردبحث محتوی صرفا اندکی از کد منبع سیستم عامل مایکروسافت است.

گزارش ها اخبار می کنند فایل های تورنت شده حاوی بخش هایی هستند که تا حد زیادی به تئوری های ساخت وپاخت ی مربوط بهبیل گیتس اشاره می کنند. درحال حاضر نمی دانیم فایل های اضافی یادشده از همان نخست در فایل ۴۲٫۹ گیگابایتی حضور داشته اند خواه بعدا توسط افراد سودجو به فایل موردبحث افزودن شده اند. درون نظر داشته باشید که نمی توانیم حدس اماله شدن بدافزار به فایل های تورنت شده را رد کنیم؛ البته این موضوع هنوز توسط محققان تأیید نشده است. این نخستین بار است که کد نسب ویندوز XP به صورت عمومی فاش می شود؛ البته فایل های معلوم شده ادعا می کنند این کد منبع سال ها است به صورت خصوصی دست بوسیله دست می شود. 

اسناد فاش شده نشان می دهند کد ذات ویندوز XP سال ها است به قیافه خصوصی دست به مشت می شود

ترِد مربوط به افشای کد منبع ویندوز XP داخل سایت بزرگ 4chan اینک آرشیو شده است؛ بررسی ها نشان می دهد که این شکننده به مدت چهار شایسته کردن باز بود و افراد اضافی از آن نظر کردند. مایکروسافت بوسیله قیافه رسمی بوسیله ماجرای ویندوز XP نفوذ نشان نداده بود، اما با ردیابی خبرنگاران اعلام کرد که تحقیقات خود را روی افشای کد منبع جهیز عامل قدیمی اش آغاز کرده است.

ویندوز XP و والپیپر پیش تخیل آن یعنی Bliss که مقابل ادعاهای مطرح شده پربازدیدترین تصویر تاریخ به شمار می آید، زمان حال سالگرد ۱۹ سالگی را رگه کرده اند. ویندوز XP در سال ۲۰۱۴ رسما به سرانجام عمرش رسید، ولی هنوز به نعوظ طولانی کنار گذاشته نشده است (به خصوص در ایران). رسیدن ویندوز XP به پایان راه بدین معنی است که مایکروسافت از ۲۰۱۴ بوسیله بعد، پشتیبانی از این سیستم عامل را بوسیله اتمام رساند. البته یک مورد استثنا عارض داد؛ به خلال ظهور ویروس خطرناک واناکرای (WannaCry)، مایکروسافت تو سال ۲۰۱۷ به روزرسانی غیرمعمول و عظمت را بخاطر ویندوز XP دردسترس استراحت انصاف.

بوسیله غیر از ماجرای واناکرای، سال ها است که به روزرسانی های رفع کننده ی باگ و بوسیله روزرسانی هایی با محوریت پشتیبانی از پر اب افزار مدرن، بخاطر ویندوز XP منتشر نشده اند؛ با وجود جهیز عامل مدرنی بسان ویندوز ۱۰ و تا اینکه سیستم عاملی همچون ویندوز ۷، هیچ دلیلی وجود نداشت که مایکروسافت بوسیله پشتیبانی از ویندوز XP ادامه دهد. نتایج تحقیقات اعلام می کنند که در حدود یک درصد از بی مو رایانه های دنیا، امروزه دارای ویندوز XP هستند. این یعنی افشای کد منبع ویندوز XP عملا نمی تواند کاربران یدکی را تو معرض خطر فراغت دهد.



پرت است هکرها بخواهند ثانیه خود را با کد ذات ویندوز XP تلف کنند و سراغ ایجاد اکسپلویت بخاطر کمال مطلوب قرار اعطا کردن جهیز عامل قدیمی ردموندی ها بروند. تعداد کاربران ویندوز XP به حدی نیست که هکرها بخواهند سراغ سوءاستفاده از کد منبع این سیستم عامل بروند.

بااین حال با درنظرگرفتن این جوهر که پلتفرم ویندوز طی دو دهه ی اخیر ازطریق مجموعه ی منظم و مداومی از به روزرسانی ها تکامل پیدا کرده، ممکن است سودجویان بتوانند حصه هایی از کد عین را برای هدف صبر دادن سیستم های عامل جدید مایکروسافت مورداستفاده راحتی دهند. درکنار همه ی این ها، هنوز هم تو بسیاری از ادارات دولتی در سراسر جهان و بوسیله خصوص ایران، رایانه های متعددی به ویندوز XP فراهم هستند. کدنویسان می توانند با تحول داخل کد گوهر ویندوز XP، پشتیبانی از سخت افزار جدیدتر را ممکن کنند یا اینکه سراغ شخصی سازی سیستم عامل بروند؛ تو حالت معمول، محققان علاقه ی اضافی به انجام این امر دارند. 

این نخستین باری نیست که کد منبع مربوط به سیستم های عامل مایکروسافت مشخص می شود. حداقل یک گیگابایت از کد ریشه منتسب بوسیله ویندوز ۱۰ چند سال پیش درون فضای وب صریح شد و در اوایل سال ساری میلادی وجود که گواه افشای کمی از کد عین مربوط به ایکس باکس هم بودیم. نیز درون سال ۲۰۲۰ کد نسب نسل اول کنسول ورزش ایکس باکس به همراه Windows NT 3.5 دردسترس عموم صبر گرفت؛ آن هم چند هفته پس از افشای کد گوهر پردازنده ی گرافیکی ایکس باکس سری ایکس. بیشتر بخوانید:جمع بندی سنت ایگنایت 2020 مایکروسافتمایکروسافت ساخت اپلیکیشن بخاطر ویندوز 10 آرم را ساده تر می کنداندروید 11 بخاطر تلویزیون های هوشمند معرفی شدنسخه لینوکس مایکروسافت اج بوسیله زودی منتشر می شودطراحی سیستم خنک کننده ایکس باکس سری ایکس به تولید کمترین صدای ممکن کمک می کند
  • ۹۹/۰۷/۰۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی